WYSTAWY
TRAMWAJE NA WAWRZYŃCA
main image

TRAMWAJE NA WAWRZYŃCA

WYSTAWA CZASOWA
Czynna wtorek-niedziela w godz.: 11:00-18:00
TRASA DO MIT

 

Zobacz zabytkowe tramwaje w Zajezdni na Wawrzyńca!

Wśród nich świeżo po konserwacji piękny i unikatowy Wagon C — symbol odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości!

Wystawa „Tramwaje na Wawrzyńca” prezentowana jest w historycznej, liczącej ponad 100 lat pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego. Warto więc zwrócić uwagę na samo miejsce prezentacji, stanowiące wspaniałą naturalną scenerię dla tej ekspozycji*.

Od 10 listopada 2021 r. w przestronnym, zabytkowym wnętrzu hali F udostępnione zostaną dla zwiedzających historyczne wagony tramwajowe z kolekcji Muzeum Inżynierii i Techniki oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Na szczególną uwagę wśród nich zasługuje wagon silnikowy typu C — pierwszy polski tramwaj.

Czy zabytek techniki może być symbolem polskiej myśli technicznej i odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości? Oczywiście tak, bo zabytki techniki wspaniale opowiadają historię, a inżynieryjne sukcesy często stanowią przełom, wyznaczający nowy kierunek rozwoju. Zwłaszcza jeśli mają tak fascynującą historię, jak tramwajowy wagon silnikowy typu C numer 260.

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości kraj był zrujnowany. Taki był też stan komunikacji publicznej w stolicy. Spowodowane to było rabunkową, a często dewastacyjną polityką zaborców. Tymczasem rozbudowywano linie tramwajowe i bardzo szybko potrzebny był nowy tabor. Warszawskie przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie złożyło więc w 1925 roku w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein zamówienie na 30 tramwajowych wagonów silnikowych. Fabryka była polska i zaledwie kilka lat wcześniej udało się w niej przywrócić pracę części maszyn, co pozwoliło na uruchomienie produkcji. To było jedno z pierwszych wielkich zamówień. Symboliczne, bo oto polski przemysł podnosił się z ruiny i rozwijał skrzydła.

Tramwajowe wagony typu C jeździły w Warszawie jeszcze do 1956 roku. Do naszych czasów przetrwały niestety tylko dwa z nich. Dziś są nie tylko zabytkami, ale i unikatami. Jeden z nich jest w zbiorach Muzeum Inżynierii i Techniki. Ze względu na zły stan techniczny jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów finansowych. Udało się ją wykonać w ramach projektu unijnego*. Było to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach muzeum. Wago C niedawno powrócił z konserwacji i jest obecnie perłą kolekcji Muzeum. To pierwsza okazja dla zwiedzających, by go podziwiać.

Na wystawie zobaczycie:

  • Wagon Tramwajowy typu C, Lilpop Rau Loewenstein, 1926 r.
  • Lokomotywa tramwajowa BT-1, Warsztaty Städtische Straßenbahn Breslau, 1920 r.
  • Lora tramwajowa ND, Sanocka Fabryka Wagonów/MPK, 1948-1951 rok (przebudowa: 1986 rok)
  • Tramwaj konny – wagon letni, Belgijskie Towarzystwo Kolei Lokalnych – podwozie/Miejski Zakład Napraw Tramwajów sp. z o.o. Kraków – nadwozie, 1996 r.
  • Wagon silnikowy typu 102N, Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „KONSTAL”, 1969 r.
  • Wagon silnikowy typu N, Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „KONSTAL”, 1954 r.
  • Wagon silnikowy typu SN4, Gottfried Linder Waggonbau, Ammendorf, 1910 r.
  • Wagon silnikowy typu SN1, Galicyjskie Towarzystwo Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku, 1912 r.

Zasiadając w fotelu symulatora dostępnego na wystawie można spróbować swoich sił jako motorniczy krakowskiego tramwaju GT8S.

Godziny otwarcia, ceny biletów i zniżki — KLIK

***

Wystawa „TRAMWAJE NA WAWRZYŃCA”
Muzeum Inżynierii i Techniki
Kraków, ul. św. Wawrzyńca 15
Czynna wtorek-niedziela w godz.: 11:00-18:00

Powiązane zajęcia edukacyjne