
PREMIERA FILMU „PODZIEMNE MIASTO”
2021/10/22
Zapraszamy na filmowy spacer po naszej wyremontowanej i zmodernizowanej siedzibie. ,,Podziemne miasto – rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej’’ do obejrzenia na PLAY KRAKÓW!
Zapraszamy na filmowy spacer po naszej wyremontowanej i zmodernizowanej siedzibie. „Podziemne miasto — rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej” do obejrzenia na PLAY KRAKÓW!
Podziemne miasto w MIM
Teren przy ul. św. Wawrzyńca przez dwa lata był placem budowy. Dawna zajezdnia tramwajowa (najpierw tramwaju konnego, potem elektrycznego wąskotorowego i elektrycznego normalnotorowego) jest już od wielu lat odrestaurowywana i użytkowana jednocześnie. Muzeum Inżynierii Miejskiej działa w niej od 1998 roku. Ale możliwości ekspozycyjne całego obiektu nie pozwalały na dalszy rozwój instytucji. Trzeba było dokonać poważnej inwestycji, żeby powiększyć przestrzeń, by móc odpowiednio zaprezentować w niej muzealne obiekty (także te schowane wcześniej w magazynach), a także organizować tematyczne wystawy czasowe. Udało się także przystosować Muzeum do komfortowego zwiedzania o każdej porze roku.
Trzy etapy projektu
Chęć rozwoju spowodowała, że Muzeum pozyskało fundusze unijne na realizację projektu, składającego się z trzech głównych części: przebudowy, konserwacji obiektów i utworzenia nowej wystawy stałej. W tym roku zakończyliśmy prace budowlane przy zmodernizowaniu siedziby głównej przy ul. Św. Wawrzyńca 15!
W wyniku modernizacji została dwukrotnie powiększona przestrzeń ekspozycyjna Muzeum – obecnie to już około 6 tys. m2. Zmodernizowano całość, a nawet więcej – można powiedzieć, że wykopano całe podziemne miasto, tworząc kondygnację podziemną „-1” pod halą D (a więc kopiąc pod istniejącym już budynkiem!), a także pod dziedzińcem muzeum.
Utworzone zostały też nowoczesne powiązania komunikacyjnie, dzięki którym powstać może funkcjonalny układ komunikacyjny oraz logiczny ciąg zwiedzania wszystkich hal. Krakowianie i turyści nie będą musieli już kilka razy ubierać i rozbierać okryć wierzchnich, by móc zobaczyć nasze wystawy. Przed przebudową zwiedzanie muzeum było dość kłopotliwe, szczególnie zimą i podczas deszczu, z uwagi na to, że przechodząc pomiędzy budynkami, trzeba było kilka razy wyjść na zewnątrz. Teraz zostawią płaszcze w szatni i wygodnie zwiedzą muzeum. To zdecydowanie ułatwi także płynny ruch zwiedzających między poszczególnymi halami.
Zmieniamy się dla Was!
Nowe przestrzenie pozwolą nam na dobrą prezentację muzealnych zbiorów. Będziemy mogli budować nowoczesne wystawy, które w ciekawy sposób zapoznają gości z historią inżynierii i techniki. W nowych przestrzeniach już w przyszłym roku prezentowana będzie nowa wystawa stała MIM. Trwają już prace nad jej powstaniem.
Dzięki modernizacji wzbogacimy naszą ofertę edukacyjną, a odwiedzający nasze Muzeum będą mogli spędzić czas nie tylko inspirująco, ale także w komfortowych warunkach.
- Cztery metry w dół! – żeby urządzić pod ziemią wystawę o inżynierii miejskiej, trzeba było w tę ziemię wkopać się na głębokość czterech metrów.
- Cztery piętra w górę! – żeby wykonać podparcie dachu na hali D1, trzeba było wykonać konstrukcję, która miała wysokość około 11 metrów.
Przebudowane i rozbudowane zostały następujące miejsca:
- hala D – budowa kondygnacji podziemnej „-1” i przebudowa parteru,
- hala E – „przybudówka” i fragment hali głównej (podpiwniczenie i przebudowa),
- hala H – częściowe podpiwniczenie i przebudowa parteru,
- podziemna kondygnacja „-1” pod dziedzińcem (nazywana halą L)
- przeszklone nadziemne łączniki pomiędzy halami H, G i E oraz E i F
- podziemny łącznik między halami D i E
Co zyskaliśmy:
- dwukrotnie powiększoną przestrzeń ekspozycyjną, obecnie to już ok. 6000 m2,
- powiązania komunikacyjne różnych obiektów (podziemne i naziemne łączniki), które pozwoliły na stworzenie logicznego ciągu zwiedzania, a także poprawienie komfortu zwiedzających,
- wyeksponowanie zabytkowych detali (podtorza i zbiornika na żużel wraz z tunelem) oraz odtworzenie historycznego układu fragmentów torów tramwajowych,
- możliwość utworzenia przestronnego i komfortowego centrum obsługi zwiedzających, salę konferencyjno-edukacyjną oraz wygodną przestrzeń do odpoczynku i samodzielny sklepik muzealny,
- udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, m.in.: dla lepszego skomunikowania poziomów zamontowane zostały 3 windy,
- nowe, oszczędne i ekologiczne technologie – fotowoltaika na dachu hali D,
- oprócz prac budowalnych w ramach realizacji projektu zostały poddane konserwacji także ruchome zabytki techniki: dwa wagony, w tym unikalny wagon z 1925 r. (jeden z dwóch zachowanych w Polsce) oraz 6 motocykli ze zbiorów MIM
- możliwość organizacji wydarzeń na dziedzińcu, który został w tym celu wyposażony w odpowiednie instalacje.
Przebudowa MIM w liczbach:
- 3200 m3 – tyle gruzu i ziemi wywieziono z placu budowy
- 3200 m3 – tyle betonu wykorzystano do budowy
- 220 ton – użyto tyle stali zbrojeniowej (zbrojenia ściany, stropy, posadzki)
- 250 ton – użyto tyle stali konstrukcyjnej (zbrojenie pali, belki stalowe, schody)
- 14 tys. m3 – to ogólna powierzchnia wykonanych robót ziemnych (wykopy i zasypy)
- 123 km – tyle kabli i przewodów wykorzystano
- 900 ton – tyle cementu użyto do wzmocnienia fundamentów
- 500 osób – tylu pracowników przewinęło się przez budowę (średnio dziennie około 40 osób).
Projekt „Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego Muzeum Nauki i Techniki” jest zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działania 8.1 oś priorytetowa VIII Ochrona Dziedzictwa Kulturowego i rozwój zasobów kultury KLIK