ZBIORY ONLINE
Samochód osobowy Polski Fiat 126p
main image
download mark
Galeria zdjęć
Model 3D

Samochód osobowy Polski Fiat 126p

Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, / 1973

Autor / Wytwórca

Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej

Czas i miejsce

Czas powstania:
1973

Miejsce powstania:
Polska, Bielsko-Biała

Polski Fiat 126p jest samochodem małolitrażowym, produkowanym w latach 1973-2000 na mocy licencji zakupionej w 1971 roku od firmy Fiat. Jego światowa premiera 9 listopada 1972 roku odbywała się w dwóch miejscach – w Turynie, oraz na Placu Defilad w Warszawie. W pierwszej połowie lat 70. XX wieku był nowoczesnym samochodem w swojej klasie, o przystępnych, jak na warunki PRL, kosztach wytwarzania. W związku z tym, słusznie pokładano w nim nadzieję na zmotoryzowanie kraju nad Wisłą.
Był wytwarzany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, później również w drugim zakładzie firmy, w Tychach. Początkowo jedynie montowano „polskie fiaty” z włoskich podzespołów, później części produkowano w Polsce, a niektóre (silniki, skrzynie biegów) wysyłano również do Włoch. Do 1980 roku Model 126 był produkowany równolegle we Włoszech i w Polsce, jako Fiat i Polski Fiat. Od 1980 roku był produkowany wyłącznie w Polsce, wciąż pozostając w ofercie fiata, co było pierwszym takim przypadkiem w historii włoskiej marki.
Popularny maluch jest głęboką modernizacją produkowanego od 1957 roku modelu 500, z którym współdzieli konstrukcję mechaniczną. Posiada dwudrzwiowe, samonośne nadwozie typu fastback. Jego wymiary umożliwiają przewód czterech osób i niewielkiego bagażu. Zespół napędowy składający się z dwucylindrowego, wolnossącego silnika benzynowego i czterostopnionwej skrzyni biegów znajduje się w tylnej części pojazdu. Napęd przekazywany jest na tylne koła. Przednie, niezależne zawieszenie kół ma konstrukcje wielowahaczową. Zastosowano w nim pojedynczy resor poprzeczny i amortyzatory teleskopowe. Tylne niezależne zawieszenie kół tworzą wahacze skośne, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Wszystkie koła zostały wyposażone w hydrauliczne hamulce bębnowe, pracujące w układzie dwuobwodowym, bez urządzenia wspomagającego. W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię ślimakową.
Licencja na produkcje tego pojazdu znacznie przyśpieszyła rozwój motoryzacji indywidualnej w Polsce. Chociaż dzisiaj uznalibyśmy Fiata 126p za samochód przeznaczonych wyłącznie do jazdy po mieście, w Polsce okresu PRL, wobec braku alternatyw, służył niemal do wszystkiego (długie trasy, przeprowadzki i tak dalej). Do 2000 roku w Polsce wyprodukowano 3 318 674 egzemplarzy. Prezentowany pojazd pochodzi z pierwszej serii produkcyjnej, montowanej z elementów dostarczanych z Włoch. Jest zachowany w oryginalnym stanie.

Opracował: Szymon Czyżyk

Samochód osobowy Polski Fiat 126p

Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, / 1973

Autor / Wytwórca

Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej

Czas i miejsce

Czas powstania:
1973

Miejsce powstania:
Polska, Bielsko-Biała

EFRR