ZBIORY ONLINE
Samochód osobowy Polski Fiat 125p
main image
download mark
Galeria zdjęć
Model 3D
Panorama

Samochód osobowy Polski Fiat 125p

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, Fabbrica Italiana Automobili Torino, Giacosa, Dante, de Silva, Walter, / 1980

Autor / Wytwórca

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, Fabbrica Italiana Automobili Torino, Giacosa, Dante, de Silva, Walter

Czas i miejsce

Czas powstania:
1980

Miejsce powstania:
Polska, Warszawa

Historia polskiej współpracy z firmą Fiat sięga czasów przedwojennych. W latach 30. XX wieku na licencji włoskiej firmy produkowano Fiata 508, ekskluzywnego Fiata 518 oraz samochód ciężarowy Fiat 621. W okresie tuż po II wojnie światowej naciski polityczne sprawiły, że polsko-włoska współpraca nie została wznowiona. Kiedy pod koniec lat 60. władze PRL, chcąc unowocześnić rodzimą produkcję samochodów, szukały sposobu na nawiązanie zagranicznej współpracy, firma z Piemontu wydawała się naturalnym kandydatem.
Polski Fiat 125p to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1967-1991, na mocy licencji zakupionej od firmy Fiat. Pojazd został opracowany przez Włochów specjalnie na potrzeby Fabryki Samochodów Osobowych. Miał stać się następcą Warszawy. W jego konstrukcji wykorzystano podzespoły z modeli 1300/1500 i 125. Czterodrzwiowe nadwozie samochodu typu sedan posiadały konstrukcję samonośną. Do napędu zastosowano czterocylindrowy, rzędowy silnik o zapłonie iskrowym, współpracujący z czterostopniową skrzynią biegów. Napęd przekazywany był na tylną oś. Wszystkie koła posiadały hamulce tarczowe, ze wspomaganiem. Przednie, niezależne zawieszenie miało konstrukcję wielowahaczową amortyzowaną za pomocą sprężyn śrubowych i amortyzatorów teleskopowych. Tylna, sztywna oś zawieszona została na resorach piórowych i amortyzatorach teleskopowych.
Projektantem nadwozia pojazdu był Dante Giacosa, który wcześniej zaprojektował bestsellerowe modele Fiata z lat 50. i 60. XX wieku, między innymi Fiata 500 i 600. Polski Fiat 125p w momencie wprowadzenia do produkcji odpowiadał aktualnym trendom w europejskiej motoryzacji. Uruchomienie jego produkcji spowodowało skokową modernizację krajowego przemysłu motoryzacyjnego i całkowitą zmianę metod wytwarzania pojazdów. Prezentowany egzemplarz to zmodernizowana wersja samochodu o oznaczeniu MR75, wprowadzona do produkcji w 1975r, opracowana w związku ze zmianą przepisów homologacyjnych na rynkach eksportowych. Za projekt zmian odpowiadał Walter de Silva.
W fabryce FSO na Żeraniu wyprodukowano 1 445 699 dużych fiatów. Ich jakość zmieniała się w różnych okresach produkcji. W latach 70. samochody te były wysoko cenione zarówno w kraju, jak i za granicą. W następnej dekadzie, z powodu braków materiałowych, strajków, starzenia się konstrukcji, duży fiat zyskał złą opinię wśród kierowców. Ostatni egzemplarz opuścił Żerań 29 czerwca 1991 roku.

Opracował: Szymon Czyżyk

Samochód osobowy Polski Fiat 125p

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, Fabbrica Italiana Automobili Torino, Giacosa, Dante, de Silva, Walter, / 1980

Autor / Wytwórca

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, Fabbrica Italiana Automobili Torino, Giacosa, Dante, de Silva, Walter

Czas i miejsce

Czas powstania:
1980

Miejsce powstania:
Polska, Warszawa

EFRR