ZBIORY ONLINE
Fragment nawierzchni bitumicznej Limbit-Polmin z ciągu pieszego znajdującego się na moście Marszałka Józefa Piłsudskiego w Krakowie z napisem „Limbit-Polmin”
main image
download mark
Galeria zdjęć
Model 3D

Fragment nawierzchni bitumicznej Limbit-Polmin z ciągu pieszego znajdującego się na moście Marszałka Józefa Piłsudskiego w Krakowie z napisem „Limbit-Polmin”

Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu, / 1932

Autor / Wytwórca

Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu

Czas i miejsce

Czas powstania:
1932

Miejsce powstania:
Drohobycz

Prezentowany obiekt to fragment nawierzchni bitumicznej pochodzący z krakowskiego mostu im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Do stalowej konstrukcji montowanej na moście, przymocowano napis „Limbit Polmin” wykonany z brązu i będący nazwą produktu oraz jego wykonawcy. Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu, działająca na terenie Borysławsko-Drohobyckiego Zagłębia Naftowego (dziś będącego częścią Ukrainy), powstała w 1909 roku jako rafineria ropy naftowej. W latach 20. i 30. XX wieku Polmin był jednym z największych i najnowocześniejszych na świecie przedsiębiorstw tego typu. Oferował szeroki wachlarz produktów destylacji frakcyjnej ropy naftowej oraz artykułów pochodnych. Jednym z takich produktów była opatentowana przez rafinerię nawierzchnia bitumiczna o nazwie Limbit. Składała się ona z asfaltu ponaftowego wymieszanego z pokruszoną skałą dolomitową. Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego powstawał w latach 1926-1933 na przedłużeniu ulic Krakowskiej i Legionów Józefa Piłsudskiego. Most ten w założeniu miał zastąpić położony nieco dalej Most Podgórski. Pracami budowlanymi kierował prof. Andrzej Pszenicki, a w realizację projektu zaangażowane były: Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper SA odpowiedzialne za charakterystyczną, kratownicową konstrukcję mostu; Huta Pokój w Rudzie Śląskiej dostarczająca metalowych balustrad oraz wspomniany Polmin który dostarczył nawierzchnię pokrywającą chodniki po obu stronach mostu. Prezentowany obiekt był zamocowany na moście od chwili jego otwarcia, był usytuowany w ciągu pieszym po stronie Podgórza.

Bibliografia:
Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu, Warszawa 1927, książka dostępna w wirtualnej bibliotece „Polona” pod adresem: https://polona.pl/item/polmin-panstwowa-fabryka-olejow-mineralnych-w-drohobyczu,NzM3OTU0NzQ/15/#info:metadata, dostęp 9.05.2021.
Most Piłsudskiego, strona Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, https://www.mim.krakow.pl/most-pilsudskiego, dostęp 9.05.2021.

Fragment nawierzchni bitumicznej Limbit-Polmin z ciągu pieszego znajdującego się na moście Marszałka Józefa Piłsudskiego w Krakowie z napisem „Limbit-Polmin”

Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu, / 1932

Autor / Wytwórca

Polmin Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych w Drohobyczu

Czas i miejsce

Czas powstania:
1932

Miejsce powstania:
Drohobycz

EFRR