Zakup wybranych obiektów z kolekcji komputerów Krzysztofa Chwałowskiego
Zakup wybranych obiektów z kolekcji komputerów Krzysztofa Chwałowskiego
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie otrzymało dofinansowanie na zakup 17 obiektów z kolekcji komputerów Krzysztofa Chwałowskiego. Zakup dofinansowano ze środków programu Rozbudowa zbiorów muzealnych – program własny Narodowego Instytutu Muzeów – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Wartość dofinansowania: 101 440,00 zł
- Całkowity koszt projektu: 129 336,00 zł
- Data podpisania umowy: październik 2025 r.
Poprawa infrastruktury Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie poprzez wykonanie brakujących instalacji wentylacji i klimatyzacji w dwóch zabytkowych halach wystawowych.
Poprawa infrastruktury Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie poprzez wykonanie brakujących instalacji wentylacji i klimatyzacji w dwóch zabytkowych halach wystawowych.
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie otrzymało dofinansowanie na realizację zadania: Poprawa infrastruktury Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie poprzez wykonanie brakujących instalacji wentylacji i klimatyzacji w dwóch zabytkowych halach wystawowych.
Przedmiotem zadania jest realizacja robót budowlanych polegających na wykonaniu instalacji wentylacji mechanicznej dla hali E, wspomaganiu wentylacji grawitacyjnej w hali H, doborze agregatu wody lodowej na potrzeby instalacji chłodniczej w halach E, H i G, instalacji chłodniczej dla hali E i H oraz łączącej je przewiązki wraz z instalacją elektryczną zasilającą nowoprojektowane urządzenia. Wykonanie tych robót pozwoli podnieść jakość zwiedzania wystawy poprzez dostosowanie parametrów budynku do pozostałych hal, w których prezentowana jest wystawa stała, ponieważ obecnie w okresie letnim panujące wysokie temperatury negatywnie odbijają się na warunkach panujących w pomieszczeniach, co utrudnia zwiedzanie wystawy.
- Nazwa programu: Infrastruktura kultury
- Całkowita wartość zadania: 854 590,00 zł
- Wartość dofinansowania: 248 000,00 zł
- Data podpisania umowy: wrzesień 2025 r.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Zadanie publiczne finansowane ze środków Miasta Krakowa.

Zakup prototypu pojazdu WSK Meduza
Zakup prototypu pojazdu WSK Meduza
- Wartość dofinansowania: 120 000 zł
- Całkowity koszt projektu: 153 000 zł
- Data podpisania umowy: listopad 2024 r.
Tworzymy dostępne Muzeum
Tworzymy dostępne Muzeum
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie, jako jedna z 111 instytucji w całej Polsce otrzymało dofinansowanie na realizację projektu zwiększającego dostępność oferty edukacyjno-kulturalnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W ramach projektu zrealizowane zostaną:
- działania mające na celu rozwój kompetencji naszego zespołu – cykl szkoleń z zakresu obsługi zwiedzających, kreowania dostępnej promocji i komunikacji, oraz uwrażliwiania na potrzeby osób z różnego rodzaju dysfunkcjami;
- spotkania i konsultacje ze specjalistami, ekspertami dostępności i osobami z niepełnosprawnością, które pomogą nam stworzyć 5 dostępnych scenariuszy włączających oprowadzań;
- nowe scenariusze zajęć, które pozwolą nam na wprowadzenie nowego typu oprowadzania włączającego – z możliwością uczestnictwa osób ze szczególnymi potrzebami,
- działania mające na celu poprawę drogi, jaką muszą przejść osoby ze szczególnymi potrzebami do i z naszego Muzeum – od momentu pozyskania informacji o zajęciach czy oprowadzaniu, aż do uczestnictwa w nim;
- zakup sprzętu i wyposażenia, które poprawi komfort zwiedzania osobom ze specjalnymi potrzebami;
Kwota dofinansowania: 133 690,00 zł
Termin realizacji: 30 czerwca 2023 roku.
Projekt „Kultura bez barier” realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Działania 4.3 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa. Grant realizowany na podstawie Umowy nr 97/KBB/166/2022 o powierzenie grantu.

Rewitalizacja zespołu zabytkowego hangaru lotniczego przy ul. Izydora Stella-Sawickiego 41
Muzeum Inżynierii i Techniki realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020, działanie:
11.4 Rewitalizacja terenów poprzemysłowych
Nazwa projektu: Rewitalizacja zespołu zabytkowego hangaru lotniczego przy ul. Izydora Stella-Sawickiego 41
Całkowita wartość projektu to: 17 028 266,98 PLN
Wartość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego to: 5 198 126,34 PLN
Wartość wkładu Gminy Miejskiej Kraków to: 11 830 140,64 PLN
Zabytkowy i unikatowy hangar znajdujący się przy ul. I. Stella-Sawickiego jest jednym z kilku elementów infrastruktury dawnego Lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny. Został wzniesiony w latach 30-stych ubiegłego wieku. Podczas II wojny światowej pełnił funkcje wojskowe, był dwukrotnie bombardowany. Do lat sześćdziesiątych budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, w końcowej fazie eksploatacji dla samolotów cywilnych.
W roku 1963 port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. W hangarze mieściła się zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi. W roku 2009 obiekt został przekazany w użytkowanie Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Celem realizacji projektu jest zmodernizowanie hangaru wraz z budynkiem dawnej kotłowni, przystosowanie ich do pełnienia funkcji kolejnego oddziału Muzeum Inżynierii i Techniki, stworzenie nowej przestrzeni ekspozycyjnej oraz udostępnienie wystawy publiczności.
Projektowane przekształcenia mają na celu przywrócenie pierwotnego wyglądu hangaru wraz z jego oryginalną wschodnią przybudówką, której część stanowi odbudowywana stacja goniometryczna oraz zatarcie negatywnych efektów zmian wprowadzonych po roku 1963, poprzez rozbiórkę budynku socjalno-warsztatowego zlokalizowanego wzdłuż południowo-zachodniej ściany hangaru oraz odtworzenie form oryginalnych detali budowlanych i wykończenia elewacji. Dodatkowo planowane jest wykonanie podziemnego łącznika pomiędzy hangarem i kotłownią o przebiegu zgodnym z lokalizacją istniejącego podziemnego kanału technologicznego, łącznik zostanie udostępniony zwiedzającym, a po jego zrealizowaniu kanał technologiczny stanie się elementem ekspozycji jako obiekt inżynierii miejskiej.

Zabytki sztuki inżynieryjnej bez tajemnic – digitalizacja i upowszechnienie kolekcji ze zbiorów Muzeum Inżynierii i Techniki
Muzeum Inżynierii i Techniki realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020, działanie:
2.1 „E-administracja i otwarte zasoby”.
Nazwa projektu: Zabytki sztuki inżynieryjnej bez tajemnic – digitalizacja i upowszechnienie kolekcji
ze zbiorów Muzeum Inżynierii i Techniki
Całkowita wartość projektu to: 2 099 694 PLN
Wartość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego to: 1 481 588 PLN
Wkład Gminy Miejskiej Kraków to: 274 468 PLN
Celem realizacji projektu jest zdigitalizowanie i upowszechnianie muzealiów z kolekcji MIM.
Stworzone zostaną: repozytorium, w którym cyfrowe dane będą przechowywane oraz platforma, na której zostaną one udostępnione.
Zadanie zakłada przygotowanie i odwzorowanie 3D 183 obiektów muzealnych, które nie posiadają swojej wersji cyfrowej i nigdy nie były udostępniane w świecie wirtualnym oraz konserwację 127 obiektów.
Wytypowane muzealia pogrupować można na zespoły:
- Zespół zabytkowych pojazdów kołowych polskiej produkcji
- Zespół zabytkowych urządzeń do odtwarzania obrazu
- Zespół zabytkowych urządzeń do odtwarzania dźwięku
- Zespół zabytkowych urządzeń gospodarstwa domowego
- Zespół zabytkowych urządzeń biurowych
- Zespół zabytkowych urządzeń telekomunikacyjnych
- Zespół zabytkowych przyrządów naukowo-badawczych
- Zespół zabytków inżynierii miejskiej
- Zespół zabytkowych wagonów tramwajowych
Wśród powyższych znalazły się muzealia najcenniejsze i najbardziej unikatowe, między innymi samochód osobowy Polski Fiat 508 III Junak z 1936 r., prototyp samochodu Smyk z 1957 r. i telewizor Wisła.
Wszystkie zasoby zdigitalizowane w projekcie zostaną udostępnione do ponownego wykorzystania za pośrednictwem platformy internetowej. Wnioskodawca uwzględnił rozwiązania umożliwiające korzystanie z informacji i zasobów w sposób otwarty – zbiory będą udostępniane odbiorcom nieodpłatnie, przy możliwie najmniejszych barierach w ich wykorzystaniu, z dowolnego miejsca, także przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych.

Zimowy Ogród Doświadczeń – poszerzenie oferty Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020, działanie:
6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, poddziałanie 6.1.3 Rozwój instytucji kultury oraz udostępnianie dziedzictwa kulturowego.
Nazwa projektu: Zimowy Ogród Doświadczeń – poszerzenie oferty Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie
Całkowita wartość projektu to: 7 740 829 PLN
Wartość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego to: 1 949 220 PLN
Wartość wkładu Gminy Miejskiej Kraków to: 4 328 616 PLN
Projekt ma na celu uzupełnienie oferty Ogrodu Doświadczeń o nowe obiekty, w tym takie, które wyjaśniają zjawiska związane z zimą.
Zmodernizowanych zostanie niemal 40% powierzchni obecnie zajmowanej przez Ogród Doświadczeń, który mieści się na ponad 6 hektarach.
W ramach projektu powstanie nowa przestrzeń edukacyjna, zmodernizowane zostaną istniejące ścieżki i mała architektura, a także oświetlenie, powstaną nowe alejki, zmodernizowana zostanie również przestrzeń edukacyjna i magazynowa.
Rozbudowa infrastruktury oraz części edukacyjnej stanie się podstawą do stworzenia wysokiej jakości programu edukacyjnego, bazującego na specyficznych zjawiskach pogodowych, związanych głównie ze śniegiem i lodem. W tym zakresie projekt zakłada budowę nowych modeli edukacyjnych, będą to między innymi: formy do soczewek lodowych, model lawiny śnieżnej, model skoczni, prezentacja mechanizmu efektu cieplarnianego. Z modeli całorocznych udostępnione zostaną model fali, most wiszący, magnetyczne wahadło chaotyczne, tablice optyczne, rower na linie i wiele innych. Część z nich została zgrupowana w trzech specjalnych strefach: „Odlotowy plac zabaw”, „Naukowa siłownia” i „Piaskowa planeta”.
Oferta Ogrodu Doświadczeń skierowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Wiele urządzeń i działań edukacyjnych z nowej oferty przeznaczona jest dla dzieci, uwzględnia nie tylko zabawę, ale także aspekty nauki.
Rezultatem wsparcia będzie zwiększenie potencjału oferty programowej Muzeum Inżynierii i Techniki poprzez rozszerzenie i wzbogacenie dotychczasowej oferty.

MAŁOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2007-2013
Kwartał św. Wawrzyńca — budowa centrum kulturowego na krakowskim Kazimierzu.
Projekt realizowany w latach 2007 – 2013.
Projekt zakładał adaptację na cele kulturalne dawnych obiektów historycznej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca — siedziby Muzeum.
Przeprowadzono rewaloryzację siedmiu zabytkowych budynków dawnej zajezdni tramwajowej z drugiej połowy XIX i z początku XX wieku, jej zaplecza, dziedzińca i placu manewrowego. Zespół obiektów, leżący na terenie uznanym za pomnik historii „Kraków — historyczny zespół miasta” oraz umieszczonym na pierwszej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, wpisano do Rejestru Zabytków w 1985 r. pod numerem A – 680.
W ramach realizacji projektu „Kwartał św. Wawrzyńca…” m.in. wzmocniono fundamenty budynków szachulcowych i murowanych poprzez palowanie, przeprowadzono konserwację drewnianej konstrukcji słupowo-ryglowej oraz więźby, wykonano konserwację cegły licowej i tynków, wykonano nowe pokrycia dachowe, zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową. Wykonano prace instalacyjne: sanitarne i elektryczne, w tym elektroniczne systemy detekcji i sygnalizacji pożaru oraz włamania. Wykonano szereg prac ogólnobudowlanych, w wyniku których wnętrza dostosowano do realizacji funkcji kulturalnych.
Rewaloryzację przeprowadzono, zachowując i eksponując elementy dziedzictwa przemysłowego, które stanowią o unikatowości zespołu. Odtworzono m.in. historyczne torowiska i uruchomiono ponownie, po ponad 40 latach, zajezdnię tramwaju elektrycznego normalnotorowego (1913 r.). Przywrócono w ten sposób zajezdni pierwotną funkcję, która doskonale współgra z funkcją kulturalną i muzealną.
W 2007 roku prace rewaloryzacyjne przeprowadzone przy hali tramwaju konnego wyróżnione zostały nagrodą im. prof. Janusza Bogdanowskiego. Jest to nagroda przyznawana corocznie od 2003 roku przez Stowarzyszenie Archi-Szopa za najlepszy nowy obiekt architektoniczny lub najlepszą adaptację starego obiektu architektonicznego.
Przeprowadzone prace konserwatorskie przyczyniły się do zachowania unikatowego dziedzictwa przemysłowego i wydobyły jego walory historyczne oraz urbanistyczno-architektoniczne. Umożliwiły zagospodarowanie obiektów i wykorzystanie ich do funkcji kulturalnych, w tym do innowacyjnych interaktywnych ekspozycji oraz wystaw z zakresu historii techniki.
Wartość projektu (finansowanie z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i Gminę Miasta Kraków):
24 556 530,10 zł brutto.
Dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: 11 672 167,35 zł

Ogród Doświadczeń w Krakowie — rozbudowa produktu turystyki kulturowej.
Projekt współfinansowany ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, zrealizowany przez Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Dzięki realizacji tego projektu Ogród Doświadczeń zyskał nowe możliwości na polu interaktywnej edukacji. Przed rokiem 2013 oferta Ogrodu skupiona była na prezentowaniu zjawisk z zakresu fizyki. Projekt pozwolił stworzyć obszary przyrodniczej edukacji wykraczające poza fizykę, które jednocześnie doskonale wkomponowały się w parkową przestrzeń.
Geo-gródek to nazwa ogródka geologicznego, w którym znalazło się 17 kilkutonowych skał. Ich wspólną cechą jest to, że występują w architekturze Krakowa, co pozwoliło wzmocnić walory edukacji geologicznej przez nawiązanie do obiektów bliskich każdemu mieszkańcowi regionu. Autorem koncepcji Geo-gródka jest prof. Jacek Rajchel z Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie, wysokiej klasy specjalista w dziedzinie geologii, popularyzator nauk przyrodniczych, autor książki „Kamienny Kraków”. Nowej ekspozycji towarzyszą również warsztaty, których uczestnicy mogą się zapoznać z własnościami skał czy metodami ich badania.
Zapachowo to usytuowana w północnej części Ogrodu ekspozycja sensoryczna, w której znalazły się kwiaty i zioła pobudzające zmysł zapachu. Róże, magnolie, piwonie, mięta, szałwia, lawenda i inne okazy cieszą oko zwiedzającego, ale przede wszystkim zwracają uwagę na zapach roślin oraz cel, który temu zapachowi przyświeca – przetrwanie gatunku, realizowane poprzez zwabianie owadów lub wręcz przeciwnie – ich odstraszanie.
Lem-birynt to z kolei nazwa zielonego labiryntu, w którym szukając wyjścia, znajdziemy również cytaty z twórczości patrona Ogrodu – Stanisława Lema. W refleksji nad nimi pomogą, rozmieszczone w labiryncie, stylowe ławki, wykonane z jednoczęściowych brył granitu strzegomskiego i drewna.
Projekt poprawił również jakość zaplecza sanitarnego Ogrodu Doświadczeń. Dwa, specjalnie zaprojektowane kontenery, pozwoliły rozwiązać szereg dotychczasowych problemów, łącznie z dostępnością toalet dla osób niepełnosprawnych. Poszerzono ofertę modeli edukacyjnych poprzez zakup kuli Zorba i bungee trampoliny. Urządzenia, które w innych miejscach służą jedynie rozrywce, w Ogrodzie umożliwiają refleksję nad zjawiskami przyrody poprzez stosowny system opisów.
W ramach projektu poszerzono ofertę warsztatowych zajęć edukacyjnych o „Ścieżkę Nocną” – serię eksperymentów realizowanych nocną porą, z zastosowaniem teleskopu, kamery na podczerwień, noktowizorów, światłowodów i materiałów świecących pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Grupy chcące skorzystać z takiej oferty mają również możliwość nocowania na terenie Ogrodu Doświadczeń pod namiotem.
Projekt zrealizowany został w latach 2012-2013, w roku 2012 – prace przygotowawcze, 2013 r. – realizacja (prace budowlane i aranżacyjne, zakupy urządzeń). Zgodnie z założeniami, całkowita jego wartość wyniosła 1 360 288,61 zł, z czego koszty kwalifikowane to 796 837,19 zł, koszty niekwalifikowane: 563 451,42 zł.
Koszty kwalifikowane inwestycji zostaną sfinansowana z dwóch źródeł:
– dotacji rozwojowej Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – 75,00% wartości kosztów kwalifikowanych,
– ze środków własnych Muzeum – 25,00% wartości kosztów kwalifikowanych.
Koszty niekwalifikowane zostaną sfinansowane ze środków własnych Muzeum.

SECOND CHANCE
„Second Chance — od infrastruktury przemysłowej do przemysłów kreatywnych” 2010 – 2013
Projekt realizowany w ramach projektu 4.3: Program dla Europy Środkowej
Ideą projektu było nawiązanie współpracy regionalnej członkowskich państw Unii Europejskiej w zakresie rewitalizacji dawnych obszarów przemysłowych poprzez uczynienie z nich atrakcyjnych placówek kulturalnych. Projekt realizowało łącznie dziesięciu partnerów, po dwóch z pięciu miast europejskich: Norymbergi, Lipska, Krakowa, Wenecji i Ljubljany.
Realizatorami projektu było pięć instytucji publicznych: Amt für Kultur und Freizeit (KUF) Nurnberg, Aufbauwerk Region Leipzig GmbH, Gmina Miejska Kraków, Citta di Venezia, miasto Ljubljana, a także pięć podmiotów sektora prywatnego działających w obiektach poprzemysłowych: MIB – Fünfte Investitionsgesellschaft, HALLE 14 e.V., Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, Arsenale di Venezia i dawna fabryka rowerów ROG w Ljubljanie, obecnie Centrum Sztuki Współczesnej ROG.
Etap I. Inwestycja pilotażowa.
W ramach projektu Muzeum Inżynierii Miejskiej pozyskało środki na:
1) wyposażenie zaplecza technicznego muzeum w sprzęt pozwalający na realizację wydarzeń plenerowych na dziedzińcu Kwartału św. Wawrzyńca,
2) stworzenie systemu identyfikacji i informacji na terenie muzeum
3) opracowanie i realizację systemu zwiedzania z wykorzystaniem audio guide’ów
4) remont dachu nad częścią hali D — głównej ekspozycji muzealnej
5) adaptację pomieszczenia i wyposażenie sali konferencyjno-bibliotecznej
Inwestycja miała na celu poszerzenie zakresu działalności muzeum o wydarzenia kulturalne realizowane na placu oraz spotkania i konferencje realizowane w sali konferencyjnej.
Etap II. Wymiana kulturalna.
W 2013 roku partnerzy projektu zrealizowali działania w ramach szeroko pojmowanej wymiany kulturalnej — dla przykładu animatorzy kultury z Norymbergi przeprowadzili warsztaty dla dzieci i młodzieży w Muzeum Inżynierii Miejskiej, a artysta z Ljubljany, Borut Peterlin, wystawił swoje prace fotograficzne w Muzeum w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie. Jego wystawa, zatytułowana „Great Depression 1912 – 1913” to zbiór fotografii dokumentujących nieużywane, porzucone obiekty przemysłowe. Wystawa odbyła się w dniach 16.05 – 16.06 2013 roku.
Etap III. Strategia.
Zakończeniem projektu było stworzenie wieloletnich strategii zarządzania obiektami poprzemysłowymi i stworzenie koncepcji współfinansowania dalszej działalności miejsc na zasadach partnerstwa publiczno – prywatnego.
Strona www projektu: www.secondchanceproject.eu
Film promujący Muzeum Inżynierii Miejskiej jako partnera SECOND CHANCE: www.youtube.com
ALLE 14 w Lipsku ROG w Ljubljanie
Arsenał w Wenecji Auf AEG w Norymberdze
Niniejszy projekt jest realizowany w ramach Programu dla Europy środkowej współfinansowanego ze środków EFRR
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Muzeum zrealizowało projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach działania 8.1 oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Nazwa projektu: Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki.
Całkowity koszt realizacji Projektu to: 58 596 933,21 PLN
Dofinansowanie z UE to: 28 284 529,74 PLN
Wkład Gminy Miejskiej Kraków to: 18 312 827 PLN
Głównym celem projektu jest ochrona i wykorzystanie dziedzictwa kulturowego zabytkowych obiektów zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na rzecz rozwoju oferty kulturalno-edukacyjnej dla społeczeństwa, bazującej na tym dziedzictwie. W wyniku realizacji projektu zespół budynków Muzeum Inżynierii Miejskiej został przebudowany i rozbudowany. Przedmiotem przebudowy i rozbudowy były: hala D (podpiwniczenie i przebudowa kondygnacji parteru), hala E – „przybudówka” i fragment hali głównej (podpiwniczenie i przebudowa), hala H (częściowe podpiwniczenie i przebudowa parteru), hala L (budowa kondygnacji podziemnej pod dziedzińcem jako rozbudowa hali D), przeszklone nadziemne łączniki pomiędzy halami H, E i G (P1) oraz E i F (P2) oraz podziemny łącznik między halami D i E (P3).
Zamierzenie inwestycyjne miało na celu powiększenie przestrzeni ekspozycyjnej Muzeum oraz powiązanie komunikacyjne poszczególnych obiektów dla stworzenia logicznego ciągu zwiedzania i poprawienia jego komfortu. Poza rewaloryzacją zabytku nieruchomego, jakim jest zespół zajezdni, kompleksowej konserwacji poddane zostały ruchome zabytki techniki: dwa tramwaje oraz sześć motocykli, które następnie zostały udostępnione publiczności, wykorzystane na ekspozycjach i w działalności edukacyjnej. W ramach zakupu środków trwałych Muzeum nabyło elementy wyposażenia i aranżacji wystawy stałej oraz wyposażenia strefy obsługi zwiedzających.
W wyniku adaptacji zabytkowego zespołu najstarszych zajezdni tramwajowych w Krakowie, mieszczących siedzibę Muzeum, powierzchnia użytkowa przeznaczona na funkcje wystawiennicze i obsługę zwiedzających wzrosła z obecnych 3 200 m 2 do ok. 6 tys. m 2. Tak znaczące zwiększenie przestrzeni ekspozycyjnej pozwoliło na przygotowanie nowej wystawy stałej oraz stworzenie warunków do prezentacji równolegle kilku wystaw czasowych, a przy tym organizację wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych na znacznie większą skalę. W efekcie realizacji projektu wdrożony został nowoczesny program kulturalno-edukacyjny, zakłada się wzrost liczby odbiorców o 84% po zakończeniu realizacji inwestycji.
Muzeum Inżynierii Miejskiej informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych, tj. opracowanego i udostępnionego przez Instytucję Zarządzającą – Ministerstwo Rozwoju narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego poprzez specjalny adres e-mail (naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl) lub elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej (formularz dostępny pod linkiem: www.pois.gov.pl/strony/zglaszanie-nieprawidlowosci).


