Zabytkowe wagony tramwajowe

Zabytkowe wagony tramwajowe
Zajezdnia św. Wawrzyńca
Historia →
Ogród doświadczeń im. Stanisława Lema
Historia →
Hangar Czyżyny
Historia →

Zabytkowe wagony tramwajowe

Do dnia 28 maja, Zabytkowe Wagony Tramwajowe będą niedostępne dla odwiedzających.

Przy okazji zwiedzania wystawy stałej zapraszamy również do Hali F, gdzie prezentowane są zabytkowe wagony tramwajowe.

Ekspozycja nawiązuje do historycznej funkcji Zajezdni liczącej ponad 100 lat, pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego. Warto więc zwrócić uwagę na samo miejsce prezentacji, stanowiące wspaniałą naturalną scenerię dla zabytkowych obiektów.

Na szczególną uwagę wśród nich zasługuje wagon silnikowy typu C numer 260— pierwszy polski tramwaj. Czy zabytek techniki może być symbolem polskiej myśli technicznej i odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości? Oczywiście tak, bo zabytki techniki wspaniale opowiadają historię, a inżynieryjne sukcesy często stanowią przełom, wyznaczający nowy kierunek rozwoju. Zwłaszcza jeśli mają tak fascynującą historię.

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości kraj był zrujnowany. Taki był też stan komunikacji publicznej w stolicy. Spowodowane to było rabunkową, a często dewastacyjną polityką zaborców. Tymczasem rozbudowywano linie tramwajowe i bardzo szybko potrzebny był nowy tabor. Warszawskie przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie złożyło więc w 1925 roku w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein zamówienie na 30 tramwajowych wagonów silnikowych. Fabryka była polska i zaledwie kilka lat wcześniej udało się w niej przywrócić pracę części maszyn, co pozwoliło na uruchomienie produkcji. To było jedno z pierwszych wielkich zamówień. Symboliczne, bo oto polski przemysł podnosił się z ruiny i rozwijał skrzydła.

Tramwajowe wagony typu C jeździły w Warszawie jeszcze do 1956 roku. Do naszych czasów przetrwały niestety tylko dwa z nich. Dziś są nie tylko zabytkami, ale i unikatami. Jeden z nich jest w zbiorach Muzeum Inżynierii i Techniki. Ze względu na zły stan techniczny jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów finansowych. Udało się ją wykonać w ramach projektu unijnego*. Było to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach muzeum. Wagon C przeszedł konserwację i jest obecnie perłą kolekcji Muzeum. Polecamy dwuczęściowy film pokazujący ratowanie cennego zabytku:

W hali F prezentowane są zabytkowe obiekty z dwóch kolekcji:

Ze zbiorów Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie:

  • Wagon Tramwajowy typu C, Lilpop Rau Loewenstein, Warszawa, 1926 r.
  • Wagon holowniczy BT-1 numer G-051, Stadtischen Strassenbahn Breslau, Wrocław, ok. 1920 r.
  • Lora tramwajowa ND, Sanocka Fabryka Wagonów, Sanok/Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, 1948-1951 r. (przebudowa: 1986 r.)
  • Tramwaj konny – wagon letni PW1-112, Towarzystwo Belgijskie „Compagne General des Chemins de Fer Secondier”, Miejski Zakład Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., 1882 r. podwozie, 1965 r. nadwozie

Ze zbiorów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie:

  • Wagon silnikowy typu 102N, Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „Konstal”, Chorzów, 1969 r.
  • Wagon silnikowy typu N, Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „Konstal”, Chorzów, 1954 r.
  • Wagon doczepny typu 4ND, Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „Konstal”, Chorzów, 1954 r.
  • Wagon silnikowy typu Linke – Hofmann Standard, Linke – Hofmann – Werke AG Breslau, Wrocław, 1926 r.

Ekspozycję można zwiedzać w cenie biletu na wystawę stałą.

Godziny otwarcia, ceny biletów i zniżki — KLIK