Historia Hangaru Czyżyny

HANGAR
Historia
main image

Historia Hangaru

podstawowe informacje
  Hangar Czyżyny to drugi oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.
os. 2 Pułku Lotniczego 26a, Kraków
lata 30. XX wieku
Hangar Czyżyny

OS. 2 PUŁKU LOTNICZEGO 26A

Hangar Czyżyny to oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.

Zabytkowy hangar jest jednym z kilku elementów infrastruktury dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Został przekazany w użytkowanie Muzeum Inżynierii Miejskiej w 2009 roku. Obiekt był w bardzo złym stanie technicznym i wymagał generalnego remontu. W 2019 roku udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych w ramach których hangar wraz z budynkiem dawnej kotłowni, został zmodernizowany. Dzięki pozyskanym funduszom w hangarze powstała również nowa przestrzeń ekspozycyjna. Więcej informacji na temat projektu tutaj: KLIK

 

Historia obiektu

Budynek powstał na początku lat trzydziestych XX wieku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia i Budapesztu.

Hangar Czyżyny wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. W czasie II wojny światowej Hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Później przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa, użytkowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Po tym jak stracił funkcje użytkowe, Hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie.

W 2009 roku obiekt został przekazany Muzeum. Udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych i gruntownie zmodernizować zabytkowy Hangar, tworząc tu nową przestrzeń ekspozycyjną. Chcemy tchnąć nowe życie w to miejsce. Mamy nadzieję, że będziemy tu gościć wielu zwiedzających.


Planowana wystawa

Wystawa przedstawiać będzie dokonania rodzimej motoryzacji na tle trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej, w jakiej znajdował się nasz kraj przez cały XX wiek.

Opowieść rozpocznie się w latach 20. XX wieku, a więc tuż po odzyskaniu niepodległości, kiedy w Polsce samochody i motocykle niemal nie były obecne. Zwiedzający pozna różne próby zmotoryzowania Polaków w okresie po II wojnie światowej.
Autorzy wystawy odpowiedzą na pytania, dlaczego samochody upowszechniły się nad Wisłą dopiero w latach 70. XX wieku oraz czym próbowano je zastąpić do tego czasu.
Ekspozycja podejmie także współczesne problemy związane z globalizacją i prywatyzacją rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Prezentowane na wystawie obiekty, w tym samochody, motocykle i silniki ze zbiorów Muzeum, uzupełni starannie dobrany materiał fotograficzny i filmowy.

Równolegle do ścieżki historycznej wystawy, zaprezentowana zostanie ścieżka techniczna. Takie obiekty, jak na przykład ruchome oraz statyczne modele podzespołów pojazdów czy infografiki pomogą wyjaśnić, co wprawia pojazdy w ruch. Przedstawione zostaną również wybrane rozwiązania inżynieryjne stosowane w budowie pojazdów.

Wystawa pozwoli nie tylko prześledzić rozwój motoryzacji na przestrzeni ponad stu lat, ale także pozwoli zastanowić się nad przyszłością transportu indywidualnego zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Wśród obiektów, które będzie można zobaczyć w Hangarze Czyżyny, znajdą się: pierwszy powojenny polski motocykl Sokół 125, samochody polskie na licencji Fiata, prototypy pojazdów, które nie weszły do seryjnej produkcji, różne modele Syren (Syreny 101, 102, 103, 104) i Warszaw oraz polskie samochody ciężarowe.

Część zabytków można oglądać już teraz na zdjęciach i w animacjach 3D udostępnionych na stronie internetowej Muzeum. Zbiory online

Polecamy szczególnie:

Motocykl WSK M21W2 „Perkoz”

Motocykl WSK M06 B3 „pic”

Motocykl Podkowa 98

Motocykl żużlowy FIS

Prototyp samochodu Polonez sanitarka / van

Prototyp samochodu Honker 4×4 pickup

Samochód osobowy Polski Fiat 126p

Samochód osobowy Fiat 127p

Samochód osobowy Polski Fiat 125p

 

Historia Hangaru

podstawowe informacje
  Hangar Czyżyny to drugi oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.
os. 2 Pułku Lotniczego 26a, Kraków
lata 30. XX wieku

Zdjęcia i wideo

photo 01

Pliki do pobrania