Historia Hangaru Czyżyny

HANGAR
Historia
main image

Historia Hangaru

podstawowe informacje
  Hangar Czyżyny to drugi oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.
os. 2 Pułku Lotniczego 26a, Kraków
lata 30. XX wieku
Hangar Czyżyny

OS. 2 PUŁKU LOTNICZEGO 26A

Hangar Czyżyny to oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.

Zabytkowy hangar jest jednym z kilku elementów infrastruktury dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Został przekazany w użytkowanie Muzeum Inżynierii Miejskiej w 2009 roku. Obiekt był w bardzo złym stanie technicznym i wymagał generalnego remontu. W 2019 roku udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych i obecnie realizowany jest projekt zmodernizowania hangaru wraz z budynkiem dawnej kotłowni, którego celem jest stworzenie nowej przestrzeni ekspozycyjnej. Więcej informacji na temat projektu tutaj: KLIK

Historia obiektu

Hangar został zbudowany w latach 30. ubiegłego wieku. Podczas II wojny światowej pełnił funkcje wojskowe, był dwukrotnie bombardowany. Do lat 60. budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, a później dla cywilnych. W roku 1963 port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. W hangarze mieściła się zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi.



Planowana wystawa

Wystawa „Moto – peryferie, sto lat motoryzacji w Polsce” przedstawiać będzie dokonania rodzimej motoryzacji na tle trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej, w jakiej znajdował się nasz kraj przez cały XX wiek.

Opowieść rozpocznie się w latach 20. XX wieku, a więc tuż po odzyskaniu niepodległości, kiedy w Polsce samochody i motocykle niemal nie były obecne. Zwiedzający pozna różne próby zmotoryzowania Polaków w okresie po II wojnie światowej.
Autorzy wystawy odpowiedzą na pytania, dlaczego samochody upowszechniły się nad Wisłą dopiero w latach 70. XX wieku oraz czym próbowano je zastąpić do tego czasu.
Ekspozycja podejmie także współczesne problemy związane z globalizacją i prywatyzacją rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Prezentowane na wystawie obiekty, w tym samochody, motocykle i silniki ze zbiorów Muzeum, uzupełni starannie dobrany materiał fotograficzny i filmowy.

Równolegle do ścieżki historycznej wystawy, zaprezentowana zostanie ścieżka techniczna. Takie obiekty, jak na przykład ruchome oraz statyczne modele podzespołów pojazdów czy infografiki pomogą wyjaśnić, co wprawia pojazdy w ruch. Przedstawione zostaną również wybrane rozwiązania inżynieryjne stosowane w budowie pojazdów.

Wystawa pozwoli nie tylko prześledzić rozwój motoryzacji na przestrzeni ponad stu lat, ale także pozwoli zastanowić się nad przyszłością transportu indywidualnego zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Wśród obiektów, które będzie można zobaczyć w Hangarze Czyżyny, znajdą się: pierwszy powojenny polski motocykl Sokół 125, samochody polskie na licencji Fiata, prototypy pojazdów, które nie weszły do seryjnej produkcji, różne modele Syren (Syreny 101, 102, 103, 104) i Warszaw oraz polskie samochody ciężarowe.

Część zabytków można oglądać już teraz na zdjęciach i w animacjach 3D udostępnionych na stronie internetowej Muzeum. Zbiory online

Polecamy szczególnie:

Motocykl WSK M21W2 „Perkoz”

Motocykl WSK M06 B3 „pic”

Motocykl Podkowa 98

Motocykl żużlowy FIS

Prototyp samochodu Polonez sanitarka / van

Prototyp samochodu Honker 4×4 pickup

Samochód osobowy Polski Fiat 126p

Samochód osobowy Fiat 127p

Samochód osobowy Polski Fiat 125p



Historia Hangaru

podstawowe informacje
  Hangar Czyżyny to drugi oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.
os. 2 Pułku Lotniczego 26a, Kraków
lata 30. XX wieku

Zdjęcia i wideo

photo 01

Pliki do pobrania